آتش ‌نشانی نیشابور تجهیزات اطفای حریق برای ساختمان‌های بیش از چهار طبقه ندارد
آتش ‌نشانی نیشابور تجهیزات اطفای حریق برای ساختمان‌های بیش از چهار طبقه ندارد
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی نیشابور گفت: این سازمان تجهیزات لازم برای اطفای حریق در ساختمان‌های بیش از چهار طبقه را ندارد و در صورت بروز آتش‌سوزی به طور قطع دچار مشکل می‌شویم.

سیدمهدی حسینی در نشست خبری با خبرنگاران در آستانه روز آتش‌نشانی و ایمنی افزود: برای تهیه نردبان هیدرولیک ۳۲ متری جهت عملیات اطفای حریق در ارتفاع ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.
وی اظهار داشت: با توجه به قرار گرفتن نیشابور در مسیر محور ترانزیت و تردد ماشین‌های حمل سوخت یکدستگاه خودرو فوماتیک برای پوشش حوادث حریق ناشی از مایعات اشتعال‌زا، یکدستگاه خودرو کامیون سنگین برای اطفا حریق، یکدستگاه خودرو فوتون دوکابین با سوخت دیزل برای عملیات‌های نجات خریداری و ۲دستگاه خودرو بنز ۱۰ تن هم بازسازی شد که از این محل بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال صرفه‌جویی گردید.
وی یادآور شد: امکانات و تجهیزات آتش نشانی گران و خدمات رایگان است و خیرین می توانند به این حوزه کمک کنند تا شرایط بهتری داشته باشیم.
وی بیان کرد: در ۶ ماهه نخست امسال به دلیل شیوع کرونا و کاهش تردد شهروندان و مسافران حوادث نجات ۳۵ درصد و آمار حریق ۲۶ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش یافته است.
وی عنوان کرد: طی این مدت آمار حوادث آتش‌سوزی‌ در زمین‌های کشاورزی، منازل مسکونی، فضای سبز و خودروهای سواری در سطح این شهرستان به ترتیب ۴۲۸، ۲۹۵، ۸۴ و ۸۹ مورد بوده و سه مورد فوتی بر اثر غرق‌شدن و ۱۲ مورد هم بر اثر تصادف و حوادث داشته‌ایم.
وی خاطرنشان کرد: طی یک سال گذشته ۱۷ نفر از نیروهای این سازمان بازنشسته و ۱۰ نفر استخدام شده‌اند و طرح سرباز آتشنشان فقط در هفت شهر بزرگ کشور استفاده می شود که می تواند این موضوع در شهرها و روستاها نیز ایجاد و کمک کننده باشد.
مسکن‌های مهر نیشابور از طرح ارائه خدمات آتش‌نشانی خارج شده‌اند
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی نیشابور گفت: به دلیل عدم تعمیر و نگهداری تجهیزاتی ایمنی، مسکن‌های ۱۵۰۰ و ۹۰۰ واحدی مسکن مهر این شهر از طرح ارائه خدمات خارج شده است.
وی افزود: طی سه سال گدشته ۶۰۰ نقطه خطرناک توسط کارشناسان آتش‌نشانی در شهرستان نیشابور شناسایی و تذکرات لازم داده شده اما هنوز فرهنگ ایمنی در بین مردم جای خود را باز نکرده و با آموزش می‌توان از خطرات احتمالی پیشگیری کرد.
وی تصریح کرد: یکی از گروه‌های هدف آموزش مدارس هستند که به دلیل شیوع کرونا آموزش‌ها با محدودیت بیشتری برگزار می‌شود و با توجه به اینکه نیشابور دارای ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته آتش‌نشانی در دانشکده علمی کاربردی است بیش از ۵۰ درصد از پرسنل این سازمان دارای مدرک مرتبط بوده و در حال حاضر بیش از ۳۰ نفر از پرسنل دارای مدرک کارشناسی هستند که قطعا در کیفیت ارائه خدمات موثر است.
وی با اشاره به نامگذاری ایستگاه‌های آتش‌نشانی نیشابور به نام شهدای آتش‌نشان افزود: بر اساس استانداردها هر محدوده پنج هزار مترمربعی شهر با ۵۰ هزار نفر جمعیت نیازمند یک ایستگاه آتش نشانی است لذا هفت ایستگاه فعال در سطح نیشابور کافی به نظر می رسد اما به دلیل گستردگی حومه شهر در مواقع بروز بحران نیاز به اعزام نیرو از سطح شهر وجود دارد که باید با هماهنگی فرماندار و شهردار صورت گیرد.
سازمان آتش نشانی نیشابور با هفت ایستگاه، ۲۷ خودرو سبک و سنگین و ۱۳۰ نیروی عملیاتی و اداری فعال است.