آب فروشی در نیشابور با احداث استخرهای غیر مجاز
آب فروشی در نیشابور با احداث استخرهای غیر مجاز
مدیر امور منابع آب نیشابور گفت: برخی افراد با تغییر کاربری غیر مجاز در اراضی کشاورزی و احداث استخرهای بدون مجوز اقدام به آب فروشی می‌کنند.

مدیر امور منابع آب نیشابور گفت: برخی افراد با تغییر کاربری غیر مجاز در اراضی کشاورزی و احداث استخرهای بدون مجوز اقدام به آب فروشی می‌کنند.

سعید خجسته ‎پور بیان کرد: اگر چه به دلیل خشکسالی‌های ۳۰ ساله گذشته لایروبی‌ها و بازگشایی‌ها به‌ صورت محدود انجام می‌شد، اما سال قبل به دلیل افزایش ناگهانی میزان بارش‌ها سیلاب‌های بسیاری در دو شهرستان نیشابور و فیروزه داشتیم، البته با اعتبارات خوب و بی‌سابقه‌ای که از محل اعتبارات جاری آب منطقه‌ای استان به شهرستان اختصاص یافت بسیاری از مشکلات رفع شد.

وی با اشاره به اختصاص اعتبار ۳۵۰ میلیون تومان به شهرستان نیشابور عنوان کرد: با همکاری بخش خصوصی و غیر دولتی توانستیم ۸۰ کیلومتر از مسیل‌های نیشابور و فیروزه را لایروبی کنیم، این اقدامات موجب شد در بارندگی‌های سال جاری به‌ جز یک نقطه در باقی شهرستان مشکل خاصی نداشته باشیم.

مدیر امور منابع آب نیشابور در ادامه بهره‌برداری غیر مجاز از سیلاب‌ها را فاجعه‌بار ذکر کرد و افزود: چون برای مدیریت آب‌های سطحی سازمان‌های متولی راهکار مشخص و سیاست روشنی نداشتند، منجر شد در استفاده از آب‌های سطحی برنامه مدون و خاصی نداشته باشیم.

وی اظهار کرد: نه تنها به دلیل نبود راهکار مشخص مردم در هر منطقه بندهای غیر مجاز احداث کرده و اقدام به ذخیره‌سازی کردند بلکه چون کارشان هم فنی نبود برای برخی از مناطق کانون‌های خطری را ایجاد کرده و مکان‌هایی را در معرض سیلاب قرار دادند.

خجسته‎ پور با بیان اینکه سال قبل بندهای غیر مجاز نگرانی‌های جدی را ایجاد کرده بود، گفت: استخرهای غیر مجاز به‌ شدت در شهرستان نیشابور شیوع پیدا کرده به ‌طوری‌ که افراد با خاک‌برداری و تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی اقدام به احداث استخر کرده و با هدف توسعه بخش کشاورزی و فروش آب، سیلاب‌ها را به داخل استخرها هدایت می‌کنند.

وی مطرح کرد: این اقدامات موجب می‌شود تعادل زیست‌محیطی منطقه به هم بخورد، وقتی بخش زیادی از سیلاب‌ها داخل استخری هدایت شود و اجازه ندهند مسیر طبیعی خود را طی کند نه‌ تنها دشت از پدیده طبیعی محروم می‌گردد بلکه موجب گسترش کشاورزی و نیاز بیشتر به آب و همچنین آب فروشی می‎شود.

مدیر امور منابع آب نیشابور افزود: چون آب محدود و معین است وقتی این میزان در جای دیگر مهار و استفاده شود از سهمیه سایر بخش‌ها کاسته می‌شود، همچنین وقتی جلوی تغذیه دشت گرفته شود، موجب تشدید شدن افت منابع آب زیر زمینی شده و کسری مخزن نیز با شدت بیشتری خود را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: هر چند برای اولین بار در استان توانستیم موضوع استخرهای غیر مجاز با ابعاد بزرگ که در سطح شهرستان شایع شده بود و همچنین بندهای غیر مجاز را مطرح کنیم که این موضوع موجب شد دادستانی و حافظان انفال در برخورد با متخلفان وارد شوند و برخی استخرها یا تخریب و یا مانع احداث‎شان شدیم اما هنوز هم وضعیت نگران کننده است.

خجسته‌‏پور ادامه داد: استخرهای ذخیره آب غیر مجازی با ظرفیت ۵۰ هزار تا ۴۰۰ هزار متر مکعب در شهرستان داریم، هر چند پیش‌بینی وجود بیش از ۵۰۰ استخر غیر مجاز در شهرستان نیشابور می‎شود اما هنوز آمار دقیقی از تعدادشان در دست نیست.

وی همچنین از شناسایی ۲۵ بند غیر مجاز خبر داد و افزود: بدون شک اگر بررسی بیشتر شود آمار بندهای غیر مجاز به بیش از ۶۰ مورد خواهد رسید.

مدیر امور منابع آب نیشابور عنوان کرد: بیشترین استخرها در روستاهای حاشیه ارتفاعات بینالود از جمله روستاهای میرآباد، صومعه، فوشنجان، درود و گرینه احداث شده‎اند.

  • منبع خبر : ایسنا