آب‌بهای دریافتی از مشترکین نصف قیمت تمام شده است
آب‌بهای دریافتی از مشترکین نصف قیمت تمام شده است
معاون خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: تعرفه‌های آب بها پایین محاسبه می‌شود به طوری که آب بهای دریافتی از مشترکین حدود نصف قیمت تمام شده است.

به گزارش روابط عمومی امور آبفای زبرخان محمد سلطانی اظهار کرد: قیمت تمام شده بهای خدمات هر مترمکعب برای هر مشترک ۲هزار تومان بوده و مشترکین در کلیه کاربری‌ها یک‌هزار و ۱۵۰تومان برای هر مترمکعب پرداخت می‌کنند و این مسئله موجب زیان شرکت شده و خدمات رسانی به شیوه مطلوب را تحت‌الشعاع قرار داده است.
وی افزود: تامین و توزیع آب برای مشترکین با توجه به بروز خشکسالی در سالهای اخیر و محدودیت منابع مالی شرکت آبفا با توجه به تعرفه های آب و فاضلاب دچار مشکل شده علاوه بر این شبکه های آب و فاضلاب عمر بالایی دارند که موجب فرسودگی و هدر رفت آب می‌شود و به دلیل تعرفه‌های پایین آبفا امکان بازسازی شبکه های آبرسانی تقریباً غیر ممکن است با این حال تمام تلاش برای بازسازی شبکه‌های آبی انجام می‌شود اما کفاف رفع نیاز را نمی‌کند و هدر رفت آب روز به روز بیشتر می‌شود.
سلطانی گفت: حدود ۹۵ درصد مشترکین آبفا در بخش‌های مسکونی هستند و از این تعداد حدود ۶۵ درصد مبلغی حدود ۳۰۰ تومان برای هر متر مکعب می‌پردازند و ۱۵ تا ۳۰ متر مکعب توسط ۳۰ درصد از مشترکین مصرف می شود که مبلغ پرداختی توسط آنها حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ تومان برای هر مترمکعب است.
وی تصریح کرد: آب مصرفی مشترکین مسکونی با مصرف یک تا پنج متر مکعب مربوط به ۱۱ درصد از مشترکینی است که آب رایگان دریافت می‌کنند.
سلطانی با اشاره به افزایش میزان مصرف آب خانواده ها در استان افزود: قبل از شیوع ویروس کرونا میزان مصرف مشترکین ۱۱ مترمکعب و بعد از کرونا به ۱۳/۵ مترمکعب رسیده است.
وی اقدامات فرهنگی برای کاهش مصرف آب را با توجه به منابع مالی و آبی محدود ضروری دانست و گفت: از ابتدای امسال شرکت آبفا در حوزه ترویح فرهنگ کاهش مصرف آب با اجرای جشنواره‌های آب در مدارس و مساجد حدود ۷ هزار دانش آموز را تحت آموزش قرار داده است.
سلطانی در رابطه با پیگیری و شناسایی انشعابات غیر مجاز در سطح استان در سال ۱۴۰۰ افزود: از ابتدای امسال ۱۲هزار انشعاب غیر مجاز پیش‌بینی شده و از این میزان هشت هزار مورد در ۹ ماه اول سال تعیین تکلیف شده که سه هزار و ۸۰۰ مورد قطع و جمع آوری گردیده و چهار هزارو دویست فقره به مجاز تبدیل شده است.
وی با اشاره به برون سپاری بخش اعظم فعالیت‌های آبفا از جمله بهره برداری و توزیع آب به بخش خصوصی گفت: اعتبار امسال آبفای استان ۸۰۰ میلیارد تومان می‌باشد که تاکنون از این میزان ۳۳ درصد اختصاص پیدا کرده و ۷/۵درصد آن مربوط به فاضلاب است.
معاون خدمات مشترکین آبفای استان از افتتاح پروژه‌های دهه فجر امسال با اعتباری بالغ بر ۵۸ میلیارد تومان خبر داد و گفت: ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای اجرای شبکه‌های فاضلاب در سطح استان به جز شهر مشهد در دهه فجر امسال در نظر گرفته شده است.
وی خاطرنشان کرد: شرکت آبفای خراسان رضوی به یک میلیون و دویست وهفتاد هزار مشترک در۷۹ شهر و ۲هزار و ۲۵۴ روستا خدمات رسانی می‌کند و تعداد مشترکین در بخش شهری ۷۴۶ هزار و روستایی ۵۲۵ هزار نفر است و در مجموع ۳ میلیون و ۱۲۳ هزار نفر جمعیت را تحت پوشش خدمات خود قرار داده است.
سلطانی تعداد منابع آبی استان را حدود ۲هزار و ۵۱ چشمه، قنات و چاه اعلام کرد و افزود: طول شبکه توزیع و خطوط انتقال در کل استان ۱۹هزار و ۲۰۰ کیلومتر و نیاز آبی کل استان در اوج مصرف فصل تابستان ۱۰ متر مکعب بر ثانیه می‌باشد در حالی که در بقیه فصول سال بین ۵ تا ۸ متر مکعب بر ثانیه است.
زبرخان ۹۴لیتر بر ثانیه کسری آب شُرب دارد
مدیر امور آبفای شهرستان زبرخان گفت: در حال حاضر توان تولید آب شرب در این شهرستان ۲۹۴ لیتر برثانیه است در حالی‌که نیاز آبی در این بخش ۳۸۸ لیتر بر ثانیه است و با ۹۴لیتر برثانیه کسری تولید آب مواجهیم.
جعفر تمیز افزود: شهرستان زبرخان دارای ۶۷ باب مخزن ذخیره آب با ظرفیت ۱۵هزار و ۵۰۰متر مکعب است که بر اساس استاندارد در این بخش ۹هزار مترمکعب کسری مخازن وجود دارد.
مدیر امور آبفای زبرخان اظهار کرد: علاوه بر این آب مورد نیاز حدود ۷۰۰ هزار دام و طیور شهرستان در قالب انشعابات خاص دامداری‌ها توسط امور آبفای زبرخان تامین می‌شود و درحال حاضر ۲۲ طرح با اعتباری بالغ بر ۸۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات عمرانی و جاری در حال اجرا می باشد و با اجرای یک و نیم کیلومتر خط انتقال از مخازن خرو علیا چالش ۱۵ ساله آب در این منطقه در بازه زمانی کمتر از ۱۵ روز مرتفع و ۴۰۰ مشترک آب از خدمات مطلوب آب شرب بهره مند شدند.

وی گفت: از ابتدای تاسیس امور آبفای زبرخان از ۶ بهمن ۱۳۹۹ چهار شهر خرو، درود، قدمگاه، اسحاق آباد و ۵۲ روستا با ۲۵هزار و ۶۰۰ مشترک تحت پوشش این امور قرار گرفته و طول شبکه توزیع آبرسانی و شبکه انتقال آب در زبرخان به ترتیب ۳۰۲ و ۱۴۷ کیلومتر است.
وی خاطرنشان کرد: طی این‌مدت با توجه به کسری نیاز آبی ۱۲ لیتر برثانیه شهر اسحاق آباد ۲هزار و ۴۰۰ متر خط انتقال در مدت ۲ هفته اجرا و با اتصال از مجتمع دهنوهاشم به صورت موقت مشکل قطعی آب این شهر حل شد و برای حل مشکل کمبود آب شرب در شهر درود نیز با اجرای خط انتقال بین مخازن شهر به طول یک‌هزار و ۲۰۰متر و بهره برداری از مخزن یک‌هزار متر مکعبی اقدام و با تعدیل و مدیریت شبکه بخشی از مشکلات مرتفع گردید اما به دلیل قطع برق و وضعیت توریستی شهر درود در تابستان سال جاری با مشکلات قطعی آب در برخی از شبها مواجه بودیم و با مهندسی مجدد تاسیسات سه حلقه چاه حدودا ۲۵ لیتر بر ثانیه در تابستان ۱۴۰۰ به توان تولید آب در این شهرستان افزوده شد.
وی گفت: از دیگر طرح‌های پیش‌بینی شده حفر ۲ حلقه بود که یک چاه در روستای اردوغش حفر گردید که امکان افزایش توان تولید آب از ۱۲ به ۲۵ لیتر در ثانیه فراهم گردیده و پیگیر تجهیز و بهره‌برداری از آن تا قبل از تابستان ۱۴۰۱ هستیم.
مدیر امور آبفای زبرخان از اصلاح و توسعه شبکه آبرسانی این شهرستان به طول ۱۲ کیلومتر از محل اعتبارات جاری و مشارکت‌های مردمی خبر داد و اظهار گرد: در سنوات گذشته این میزان اصلاح و توسعه از محل اعتبارات جاری انجام نشده بود.
وی از حفر چاه جهت تامین آب مجتمع حصار زبرخان تا پایان بهمن ماه خبر داد و افزود: با اجرای این پروژه مشکل آب ۳ روستای تحت پوشش این مجتمع حل خواهد شد.
وی گفت: پارسال مجموع کل اعتبارات عمرانی آبفای زبرخان کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان بود ولی طی این مدت با مساعدت مدیریت محترم عامل آبفای استان جناب آقای مهندس علوی حدودا ۲ میلیارد تومان لوله و اتصالات جهت حفر چاه و اصلاح و توسعه از محل اعتبارات عمرانی تامین گردیده است.
وی ادامه داد: اعتبار امسال ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان پیش بینی شده که ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از آن از محل اعتبارات محرومیت زدایی و ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان آن از محل اعتبارات عمرانی استانی مد نظر بوده است.
وی اظهار کرد: احداث مخزن یک‌هزار متر مکعبی در اسحاق آباد، حفر و تجهیز چاه جدید در این شهرستان، حفرو جابجایی ۲ حلقه چاه در مجتمع هاشم‌آباد، احداث ۲باب مخزن ۵۰۰ و ۲۰۰ متر مکعبی در شهر خرو از طرح‌های ضروری امور آبفای این شهرستان است.
مدیر امور آبفای زبرخان افزود: در شهر درود اجرای طرح مهندسی مجدد چاه برای افزایش تولید آب از ۲۸ به ۳۵ لیتر بر ثانیه و پیمایش انشعابات غیر مجاز و اتفاقات نامرئی جهت کاهش پرت شهر از محل اعتبارات جاری به عنوان طرح‌های کوتاه مدت و ۳ طرح جهت تامین آب شهر در بلند مدت به استان جهت بررسی و تایید یک طرح پیشنهاد گردیده و پنج طرح با اعتبار ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در دهه فجر انقلاب اسلامی آماده افتتاح و کلنگ زنی می باشد