آب‌رسانی به نقطه صفر نیشابور 
آب‌رسانی به نقطه صفر نیشابور 
خاتون شرق - آقا شما خبرنگارید؟ لطفا درباره آسفالت روستایمان بنویسید، وضعیت آنتن‌ موبایل هم خوب نیست. اینجا ما از یاد رفته‌ایم. این نخستین مطالبی بود که در ابتدای ورودم به روستای تاریخی فهنه معصومه ذوالفقاری دهیار این روستا با من درمیان گذاشت.

۱۲ کیلومتر آن‌سوتر از چکنه مرکز ولایت سردسیر نیشابور آن‌جا که حدود هشت کیلومتر مانده به این روستا راه آسفالت تمام می‌شود در نقطه صفر مرز نیشابور- قوچان در دل کوه عملیات آب‌رسانی به روستای فهنه قوت گرفته تا تابستان امسال رنج بی‌آبی بر مردم این روستا هموار شود.

در ابتدای ورود به روستا ساختمانی که بر روی آن تابلو “مجموعه پرورش قارچ پانا” نصب شده توجهم را جلب می‌کند.

به گفته اهالی نام قدیم این روستا پانا بوده و ظاهرا اهالی علاقه‌مند به احیای نام قدیم روستایشان هستند و شاید به همین‌خاطر تنها مجموعه پرورش قارچ سرولایت هم که به همت تعدادی از اهالی در این روستا تاسیس شده پانا نام‌گذاری شده است.

 

تور بازدید از طرح‌های آبفا در سرولایت هم‌زمان با نخستین برف نیشابور

در اخبار هواشناسی هم برای امروز پیش‌بینی برف نشده بود تا نخستین تور بازدید خبرنگاران نیشابور با نخستین برف پائیزی امسال مصادف شود.

از ماشین که پیاده می‌شویم بادی سرد به صورتم شلاق می‌زند.

در این سرمای استخوان‌سوز تعدادی از اهالی روستا در حال حفر کانال برای جای‌گذاری لوله آبی هستند که قرار است چاه تازه تاسیس فهنه را به مخزن آب روستا متصل کند.

زمین سنگلاخ و کوهستانی کار حفر کانال را با بیل و کلنگ غیرممکن کرده و انبوه سنگ‌های ریخته شده در کنار جاده نشان از نبرد ماشین‌های بیل و چکش مکانیکی با سنگ خارای کوهستان دارد تا کار رساندن آب را به مخزن واقع در مرتفع‌ترین نقطه روستا هرچه سخت‌تر شود.

انگار مادر طبیعت اول می‌خواهد انتقام رفتار ساکنان بی‌ملاحظه شهرها که بی‌‌رویه منابع طبیعی را مصرف می‌کنند از نزدیک‌ترین ساکنان به دامن‌ خودش بگیرد.

علیرضا اخویان‌ مدیر عامل شرکت آب‌وفاضلاب نیشابور می‌گوید: در سال‌های اخیر به خاطر کمبود بارش چاه آب روستای فهنه خشک شده و برای تامین آب شرب روستائیان،  یک‌ حلقه چاه در منطقه بالای روستا حفر شد و با همیاری روستائیان در حال اجرای مسیر لوله‌کشی برای رساندن آب به روستای فهنه هستیم.

اخویان گفت: در این روستا عملیات حفر و تجهیز چاه دستی و اجرای خط انتقال آب به طول یک کیلومتر با اعتبار یک‌میلیارد تومان در حال اجرا است.

 

نبرد پتک و سنگ در دل زمین سرد

از فهنه به سمت روستای عشق‌آباد حرکت می‌کنیم.

به گفته محمدباقر صدیقی بخشدار سرولایت خشکسالی‌های پی‌درپی باعث خشک شدن قنات این روستا شده و در حال‌حاضر با تانکر به این‌ روستای ۴۰خانواری آبرسانی می‌شود.

از مسیر خاکی میان‌بر می‌رویم و در بین راه انگشت راننده به سوی قله کوهی نشانه می‌رود تا با مشاهده یک گله قوچ غافلگیر شویم.

به سرعت از ماشین پیاده می‌شویم‌و دوربین‌ها به کار می افتد اما جای یک‌ دوربین حرفه‌ای برای ثبت این لحظات خالی است.

کمی جلوتر در حاشیه جاده خاکی که از کنارش جوی آب شوری می‌گذرد یک چرخ چاه و کارگران در حال حفر چاه هستند به چشم‌ می‌خورد.

از ماشین که پیاده می‌شویم‌ صدای ضربات پتک از دل چاه به گوش می‌رسد.

در عمق پنج متری چاه صحنه مبارزه پتک و سنگ که عرق بر پیشانی مقنی آورده دیدنی است. انگار طبیعت‌ بهایی گران‌تر از آنچه که تصور می‌کنیم برای رسیدن به آب در نظر گرفته است.

 

اخویان‌ با اشاره به اینکه پیش از این روستای عشق‌آباد سه حلقه چاه داشته می‌گوید: آب این‌چاه ها به قدری بوده که مخزن سرریز می‌شد اما در حال حاضر آب چندانی ندارد و به همین‌خاطر امسال تصمیم گرفتیم برای رفع مشکل کم‌آبی این روستا چاه جدید حفر کنیم اما ۲حلقه چاه به سنگ خورد و حالا در حال حفر چاه سوم هستیم تا بتوانیم به جریان زیرسطحی آب برسیم و برای حفر و تجهیز این‌چاه به صورت دستی و اجرای گالری جانبی آن ۳۰۰میلیون تومان اعتبار لازم داریم زیرا در محل چاه سوم امکان برق‌رسانی وجود ندارد.

سرمای شدید مانع از توقف بیشتر است و به سمت روستای بیدخان به راه می‌افتیم.

حبیب‌ا… سلطانی دهیار روستا به استقبالمان می‌آید و در مسجد روستا از ما با چای و شیرینی پذیرایی می‌کند.

آب روستا با اینکه مخزن آن مجهز به فیلتر شده هنوز لب شور است و مزه آن را در چایی که برایمان آورده کاملا حس می‌کنم.

اخویان مدیر عامل شرکت آبفای نیشابور می‌گوید: مجتمع آب بینالود شامل ۲۸ روستا می‌شود که از این تعداد آب ۱۴ روستا از مخزن آب روستای بیدخان که مجهز به آب شیرین‌کن است تامین می‌شود و در حال حاضر یکی از طرح‌های آبفا در روستای بیدخان با اعتبار ۵۰۰میلیون تومان در حال اجرا است که شامل اصلاح شبکه به طول یک هزار و ۲۰۰متر و نوسازی ۳۵فقره انشعاب است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر چند طرح شرکت آبفای نیشابور با اعتبار منفی بالغ بر یکصد میلیارد تومان در حال اجرا است و چاره‌ای جز این نداریم و در غیر این صورت فصل تابستان با مشکل جدی مواجه خواهیم شد‌.

در ادامه بازدید از طرح‌های شرکت آبفای در بخش سرولایت نیشابور به محل حفر چاه روستای سرچاه می‌رسیم که به گفته اخویان به روش حفاری جدید به عمق ۱۶۰متر در حال حفر است و هزینه آن ۲برابر چاه های مشابه است اما میزان آب‌دهی و عمر مفید چاه بیشتر و به صرفه‌تر است و سه میلیارد تومان برای اعتبار آن برآورد شده و به مجتمع بینالود با چهار هزار و ۸۰۰ مشترک متصل خواهد شد و این چاه ظرف ۲ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیر عامل شرکت آبفای نیشابورمی‌گوید: امسال در نیشابور به خاطر کمبود بارش‌ها ۳۰۰ لیتر بر ثانیه کسری آب شرب داریم و این میزان کسری را باید تا اردیبهشت ماه آینده جبران کنیم و به همین خاطر احیای چاه ها در دستور کار قرار گرفته است.

وی طی بازدید از مجتمع آب رسانی خواجه آباد به زیگ که قرار است کسری آب سه روستای قزل قلعه، خواجه‌آباد و زیگ را با جمعیتی حدود ۸۰۰خانوار تامین‌ کند می‌گوید: این طرح شامل خط انتقال آب به طول چهار کیلومتر و احداث مخزن ۵۰متر مکعبی با یک ایستگاه پمپاژ در این مجتمع با اعتبار سه ونیم میلیارد تومان از محل اعتبارات محرومیت زدایی قرارگاه امام حسن مجتبی است که توسط تیپ ۲۱امام رضا در حال اجرا است.

وی افزود: عملیات اجرایی خط انتقال آب به طول ۲و نیم‌ کیلومتر با یک ایستگاه پمپاژ از روستای بشگن به آق‌قایه با ۱۷۰ خانوار و اعتبار سه میلیارد تومان در حال اجرا است تا در تابستان آینده با کمترین مشکلات در این حوزه روبرو باشیم.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر اجرای این خط انتقال جاده دسترسی به تاسیسات این مجتمع هم که در مسیری سنگلاخ و کوهستانی قرار دارد در حال اجرا است.

 

آغاز بزرگ‌ترین طرح توسعه شبکه جمع آوری فاضلاب در تاریخ نیشابور با مشارکت فولاد خراسان

در ادامه بازدید از طرح‌های شرکت آبفای نیشابور به نیشابور محله ۱۴معصوم‌ می‌رویم.

اخویان خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم با شهروندان ارتباط برقرار کنیم باید با رسانه‌ها ارتباط داشته باشیم و اجرای طرح تصفیه‌خانه و فاضلاب شهری نیشابور با مشارکت فولاد خراسان ثمره همراهی و اطلاع‌رسانی و مطالبه به موقع و موثر رسانه‌های نیشابور بود که به زودی ثمره آن را خواهیم دید.

به گفته ابوالفضل رستمی مدیر بهره‌برداری توسعه فاضلاب شرکت آبفای نیشابور نخستین مرحله احداث شبکه و‌ تصفیه‌خانه فاضلاب شهر نیشابور با سرمایه‌گذاری یک‌هزار و ۲۰۰میلیارد تومانی شرکت مجتمع فولاد خراسان در جنوب شهر آغاز شده و در قالب این طرح با احداث ۲۸۰ کیلومتر کانال فاضلاب و تصفیه‌خانه نوین موجب کاهش مصرف سالانه ۱۴ میلیون مترمکعب آب می‌شود.

وی گفت: مرحله نخست این طرح در ۲ مسیر خیابان‌‌های چهارده‌معصوم ۱۵ و ۱۷ در حال اجرا است و در اولویت نخست با اعتبار ۲۱ میلیارد تومان برای اجرای ۹ کیلومتر شبکه فاضلاب با یک‌هزار و ۷۰۰ فقره نصب سیفون و در مرحله دوم با اعتبار ۲۵ میلیارد تومان برای اجرای ۱۱کیلومتر شبکه با یک هزار و ۷۰۰ فقره نصب سیفون اجرا می‌شود و مناقصه مرحله سوم با یک هزار و ۸۰۰ فقره  مشترک با اعتبار ۲۶ میلیارد تومان اعتبار و طول شبکه ۱۰ کیلومتر به زودی برگزار شده و تا پایان امسال هم قطعات چهار و پنج و ۶ این طرح به طول ۳۰ کیلومتر تعیین تکلیف می‌شود.

رستمی با اشاره به اینکه مناطق خیابان امام به سمت جنوب ۴۲درصد مشترکان آب نیشابور را تشکیل می‌دهند گفت: بالغ بر یکصد میلیارد تومان اعتبار برای آب‌رسانی به منطقه جنوب شهر نیشابور در نظر گرفته شده و در حال حاضر حفر چهار حلقه چاه آب شرب توسط قرارگاه امام‌ حسن مجتبی(ع) در نیشابور برای تامین آب شرب در حال اجرا است.

رستمی اظهار کرد: طرح تفکیک منطقه چهار و پنج شبکه آب شهر نیشابور برای اصلاح شبکه توزیع و تنظیم و مدریت فشار آب با اعتبار سه و نیم میلیارد تومان و تکمیل برکه بی‌هوازی تصفیه‌خانه فاضلاب شهر نیشابور با اعتبار پنج میلیارد تومان در حال انجام است.

سعید همت آبادی معاونت بهره برداری آب شرکت آبفای نیشابور طی بازدید از طرح حفر چاه آب در پارک دانشجو منطقه پاستور در شهرک بهداری گفت: این طرح با همکاری قرارگاه امام‌ حسن مجتبی در حال اجرا است و حفر چاه های شهری و روستایی شامل پاستور، چاه شماره پنج و ۲۷ و چاه میرآباد با اعتبار ۱۲ونیم میلیارد تومان در حال انجام است همچنین با اجرای یک خط انتقال به طول یک هزار و ۸۰۰ متر با لوله پلی‌اتیلن ۲۵۰ با اعتبار پنج میلیارد تومان چاه آب قلعه‌نو فاروب رمان به خط انتقال شهر نیشابور متصل می‌‌شود و در چارچوب جمع‌آوری آب چاه های شهر نیشابور به یک‌مخزن ۱۰هزار مترمکعبی ۱۵میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته که در حال اجرا بوده و دارای یک خروجی در بلوار غزالی است.

علیرضا اخویان در پایان تور یک‌روزه بازدید خبرنگاران از طرح‌های شرکت آبفای نیشابور در محل سالن کنفرانس این شرکت گفت: در آغاز کار یکی از چالش‌های ما ادغام شرکت‌های آب‌‌وفاضلاب شهری و روستایی بود و با همکاری بسیار خوب پرسنل هر ۲مجموعه فرآیند ادغام به شکلی انجام شد که اگر امروز یک شخص جدید وارد این مجموعه شود نمی‌تواند تشخیص بدهد کدام بخش مربوط به شهری و کدام بخش روستایی بوده و چالش بعدی ما شیوع کرونا بود که باعث افزایش شدید مصرف آب به خاطر مصارف بهداشتی شد.

شامگاه برفی یکشنبه نخستین تور یک روزه بازدید از طرح‌های شرکت آب‌وفاضلاب نیشابور زمانی که به نظر می‌رسد آخرین روزهای حضور علیرضا اخویان به عنوان مدیرعامل این شرکت در نیشابور است به پایان‌ می‌رسد.